Andra konstmötet har ägt rum!

Bottna kulturkyrka går vidare in i höstens program. I en fullsatt kyrka höll Britt Ignell Karlbrand sitt artist talk om förutsättningarna för att möte och dialog ska uppkomma, för konstnären i arbetet i ateljén liksom för betraktaren. Om äventyret som ligger i att göra sig mottaglig som människa och hur tiden, som arbetet med skulpturen tar, efteråt ligger inlagrad i verket. Skuggorna av de blå vandrade, fint tecknade, över den vitkalkade väggen, medan det i Anders Dahls elektroniska verk klingade ljud ur en strömmande, krafsande, bultande natur. Och så infogades efter en stund tystnad för första gången helgsmålsringningen i programmet. Idel premiärer även denna gång alltså! Anders Weidars lilla skrift om Bottna fornkyrka gick åt och efteråt, i septemberkvällens milda sol, stod folk länge kvar på kyrkbacken och pratade, det bjöds citronäpplen, kaffe och kanelbullar.

Bottna Kyrka Göran G 20 sep 1

Britt Ignell Karlbrand och Anders Dahl avtackas. I förgrund och bakgrund syns delar av installationen Blå mani av Britt Ignell Karlbrand. Foto: Göran Gustafsson

IMG_3112 m

Bara levande ljus och en stunds tystnad innan klockan ringer till helgsmål. Foto: Ulla Randén