Isak Eldh i det tredje konstmötet

bottna still 01

Det är en kväll i slutet av oktober. Medan det tredje konstmötet pågår vandrar ljuset, faller in genom de höga fönstren och försvinner bort. Gunnar Eldh berättar om renoveringen av predikstolen. Hur lager efter lager tagits fram, hur färgerna valts för nymålning. Det dyrbara blå. Kvällens gäst är ljudkonstnären Isak Eldh, vars verk också är visuellt. Vi ser en projektion på den vitputsade väggen till vänster om altartavlan: en arm går runt som en stor visare. En liten kamera visar i realtid vad konstnären gör på sitt instrument. Hans hand griper in, när den med grov blyerts tecknar i cirkeln eller suddar. Den kosmiska tiden tar gestalt, kyrkorummet framkallar osökt en sådan tolkning. Grafiten leder ljud, samplade ljud klingar och avlöses av Bach på gitarr. Sedan växelläser skådespelaren Michael Halvarsson och Catharina Göransson ur Alfabet av den danska poeten Inger Christensen. Ute faller skymningen, visaren går runt, runt, det skrapar litet, världen framkallas bokstav för bokstav och mellan dikterna spelar Martin Bucher ur Sarabande, Partita 1 i h-moll av Johann Sebastian Bach. Helgsmålsringning, den ensamma klockan ljuder i sitt torn. Det är närmast fullsatt i bänkarna och församlingsrådet är värd och bjuder besökarna på kaffe. Så kan en kväll i Bottna kulturkyrka se ut. Välkomna tillbaka alla lördagen 22 november, då kommer bildhuggaren Ivan Stüffe hit. Och här är teckningen som Isak och hans teckningssequencer skapade under fredagens repetition i Bottna kyrka. Ett råd: klicka på bilderna, så får du ut mera av dem!
teckning bottna 24 okt 2014

Isak Eldh och hans tecknande hand på väggen. Foto: Gunnar Eldh