lör 13 juni kl 22: sten och röster/ute och inne, sommarnatt i Bottna k:a

Välkommen till det åttonde konstmötet i den gamla kyrkan i Bottna! I den bleka juninatten står Kerstin Dahl Noréns skulpturer och Göteborgs kammarkör sjunger under ledning av Gunnar Eriksson.
SOMMARNATT I BOTTNA KYRKA
sten och röster/ute och inne

Lördag 13 juni kl 22
KERSTIN DAHL NORÉN och GÖTEBORGS KAMMARKÖR med Gunnar Eriksson

Bottna kulturkyrka sluter årets serie med konstmöten i kyrkorummet med en sommarnatt i stenens och röstens tecken. Medverkar gör skulptören Kerstin Dahl Norén och Göteborgs kammarkör under ledning av Gunnar Eriksson.
Kerstin Dahl Norén utgår ofta från naturens kretslopp och livsfasernas spänningar: en förtorkad frökapsel, en spirande knopp. I Bottna kyrka installerar hon skulpturer ute och inne. Göteborgs kammarkör har under åren producerat en rad skivor samt gjort ett oräkneligt antal turnéer i Sverige och utomlands. Kören har samarbetat med ledande nordiska tonsättare, vissångare, jazzmusiker m.m. Gunnar Eriksson är en av de stora förnyarna av svensk körmusik och återkommande gäst i Gerlesborg och Röster, CD:n från körens 50-årsjubiléum, omskrevs som det årets finaste köralbum.

Hör stenen tala – stenen som klövs ur granitbergen och blev kyrka, graniten som stenmästaren för snart tusen år sedan högg sina reliefer i. Stenen nu bearbetad av den samtida skulptören i sinnliga, taktila former för tillvarons mysterier. Och hör rösterna klinga ur en av Sveriges bästa körer.

Välkommen in i landskapet och medeltidskyrkan, i den bleka juninattens ljus. In i ett ”stenrum fyllt av tid, utanför tiden”. (Anders Weidar, Bottna fornkyrka och dess portal)

Den här gången har vi gått ihop med Gerlesborgsskolan och Kyrkomusiken i Kville – och vädret! – för att gemensamt skapa en magisk avslutning i Bottna kulturkyrka.

Tidigare på dagen, kl 12-13, visar Kerstin Dahl Norén sin installation, välkommen då också!